logo1

گواهینامه‌ ایزو 29001

29001

گواهینامه‌ ایزو 29001

گواهینامه ایزو 29001، سیستم مدیریت کیفیت در سازمان‌ها و صنایعی است که محصولات مرتبط به صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تولید و عرضه می‌کنند. درواقع گواهینامه ایزو 29001 تکمیل‌کننده‌ی الزامات گواهینامه ایزو 9001 مختص به صنایع نفت، پتروشیمی و گازطبیعی است. همانطور که در متن استاندارد ایزو 29001 آمده است، از اصلی‌ترین کاربردهای ایزو 29001 می‌توان به پیشگیری و کاهش انحرافات و ضایعات در زنجیره تامین و ارائه‌کنندگان خدمات در بخش‌های نفت، پتروشیمی و گازطبیعی اشاره کرد. در دنیای امروز صنایع پتروشیمی علاوه بر کاربردهای فراوانی که در تهیه سوخت ماهواره‌ها، موشک‌ها و دیگر تجهیزات کلان دارند، در موارد خردتر مانند سوخت وسایل نقلیه، کودهای شیمیایی و مواد اولیه پلاستیک نیز به کار گرفته می‌شوند. بنابراین با توجه به این مسئله که صنایع پتروشیمی از مهم‌ترین و پرکاربردترین صنایع موجود در ایران و جهان هستند، لزوم مدیریت و ارزیابیِ پیوسته‌ی کیفیت محصولات و فرآیند تولید بسیار حائز اهمیت جلوه می‌کند؛ چراکه کوچکترین خطایی در تولید و مصرف این محصولات می‌تواند خسارات جبران‌ ناپذیری برای سازمان‌ها، کارکنان و بالاخص محیط زیست بوجود آورد. به‌عنوان مثال طی آتش‌سوزی‌ای که در سال 95 در صنایع پتروشیمی بوعلی سینا در بندر ماهشهر اتفاق افتاد، علی‌رغم نداشتنِ خسارت جانی، با آسیب دیدن گسترده‌ی دستگاه‌ها و تجهیزات، بالغ بر یکصد میلیون یورو خسارت مالی به این سازمان وارد شد. طبق اطلاعیه‌ی خبرگزاری ایسنا از جمله علل ایجاد این آتش‌سوزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-   عدم رفع اصولیِ عیوب پمپ‌های A 8001، و C

2-   عدم عملکرد صحیح شیرهای قطع جریان ورودی و خروجی پمپ های مذکور و تجهیزات جانبی

3-   عدم قطع کامل جریان سیال ناشی از سهل انگاری مدیریتی در رفع اصولی عیوب آن‌ها

4-   غیر استاندارد بودن عملیات ایزولاسیون ورودی و خروجی پمپ های مذکور ناشی از سهل انگاری و بی انگیزگی کاری و بکارگیری روشهای تعمیراتی سنتی و استفاده از صفحات مسدودکننده دست ساز و غیراستاندارد و تعداد پیچ و مهره ناکافی و کم کیفیت

5-   انحراف غیر مجاز در دیواره مخازن از زمان ساخت و نصب آنها و سهل انگاری مدیریتی در رفع بموقع این نقیصه مهم و نامطلوب

6-    نادیده گرفتن الزامات HSE و پدافند غیرعامل در زمان طراحی، ساخت و نصب آنها و اعمال فاصله نزدیک مخازن و تجهیزات نسبت بهم

7-   عدم آمادگی کامل سیستم اطفای حریق مجتمع برای مقابله سریع و کافی با حریق و اطفای فوری

8-   سهل انگاری در آموزش و بازآموزی دوره‌ای منابع انسانی شاغل در شرکت و به روز نگهداری ایشان

9-   و...

همانطور که مشاهده می‌شود، سهل‌انگاری‌هایی که در خصوص کیفیت و استاندارد مواد و تجهیزات مورد استفاده در این صنایع توسط برخی از مدیران اتفاق می‌افتد، از اصلی‌ترین عواملی هستند که موجب بروز حوادث و خسارات گسترده به شرکت‌های پتروشیمی همچون شرکت بوعلی‌سینا می‌شود. علاوه بر این، کوتاهی‌هایی که در زمینه‌ی آموزش نیروهای انسانی نیز اعمال می‌شود، در بروز بحران‌ها بی‌تاثیر نیست.

در چنین شرایطی اخذ گواهینامه‌ ایزو 29001 می‌تواند به مدیران شرکت‌ها و مشتریان آنان این اطمینان خاطر را بدهد که صنایعشان از استانداردهای لازم برخوردار است و امکان رخ دادن حوادث غیرمترقبه و زیان‌بارِ ناشی از کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها به حداقلِ ممکن رسیده است. گواهینامه ایزو 29001 این کار را از طریق ملزم ساختنِ شرکت‌ها به رعایت موارد زیر انجام می‌دهد (لازم به ذکر است الزامات مربوطه بسیار بیشتر از موارد زیر است و در اینجا صرفا به بیان چند نمونه از آن‌ها پرداخته می‌شود):

1-   گواهینامه ایزو 29001 شرکت‌ها را ملزم می‌کند که روشی مدون برای انجام فعالیت‌ها داشته باشند و بدان پایبند باشند.
2-   گواهینامه ایزو 29001 الزاماتی درخصوص آموزش نیروی کار و افزایش آگاهی‌های آنان درنظر گرفته است.
3-   گواهینامه ایزو 29001 الزاماتی را درخصوص نظافت و بهداشت محیط‌های کاری طراحی کرده است.
4-   ایزو 29001 بر مستندسازیِ محاسبات و روش‌های نگهداری محصولات و همچنین ذخیره‌سازیِ سوابق مرتبط به تغییراتی که در فرآیندهای مختلف سازمان ایجاد می‌شود، تاکید دارد.
5-   ایزو 29001 شرکت‌ها را به کنترل دقیق و مداومِ تجهیزات ملزم میسازد.
6-    استاندارد ایزو 29001 همچنین موجب می‌شود تا شرکت‌ها محصولات نامنطبق را شناسایی و کنترل کنند و آن‌ها را مورد تجزیه و واکاوی قرار دهند.
7-   علاوه بر این‌ها، گواهینامه ایزو 29001 الزاماتی نیز درخصوص اقدامات اصلاح‌گرایانه و پیشگیرانه نیز درنظر دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت گواهینامه ایزو 29001 با ما در ارتباط باشید...

 

  • تهران، صادقیه
  • 02144259582
  • --
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال پیغام

  ایمیل ارسال نشد !   Your email has been sent.
بالا